Vážení motoristé,  

z vlastní zkušenosti si dovolím tvrdit, že mnoho z Vás nepřikládá kvalitě paliva velký nebo žádný význam. Český motorista sleduje především cenu paliva, pro kterou udělá opravdu mnoho. Než by natankoval u známé čerpací stanice palivo např. o 20 hal dražší, jede na čerpací stanici, která je o 10 km vzdálenější natankovat 40 l paliva levnější právě o 20 hal. Rozdíl v ceně je na uvedeném množství 8 Kč, tj. cena paliva na 10 km cca 20–25 Kč. Úspora? Rozdíl paliva v dnešní době může být nejen v ceně, ale i kvalitě. Všechny čerpací stanice prodávají základní řadu paliv a většina z nich i paliva, která jsou o pár haléřů dražší. Ale proč to dělají? Kdo si dobrovolně koupí dražší palivo? Já, a se mnou další uživatelé, kteří chtějí, aby jim jejich automobil sloužil dobře a relativně levně. Proč byste měli pozornost věnovat kvalitě paliva? 

Základní řada paliv sice splňuje české normy kvality, ovšem neobsahuje žádná aditiva (přidávaná složka paliva zlepšující jeho vlastnosti, ne výkon). Při tankování takového paliva se relativně nic nestane, ale motor a jeho komponenty se postupně zanáší karbonem, a to i např. sací potrubí, EGR ventil či ventily motoru. Ve výsledku při dlouhodobém užívání motor postupně ztrácí výkon, jeho chod je nerovnoměrný, kolísají otáčky aj. Pokud nedojde k totálnímu zničení, čeká Vás výměna nebo nákladná oprava motoru. Čím modernější motor, tím vyšší riziko podobných problémů. 

Vyšší řada paliv je vždy u čerpací stanice nějak odlišena. Je o pár haléřů dražší, ale obsahuje přidaná aditiva chránící motor a jeho komponenty před podobnými problémy. 

Z vlastní zkušenosti, podotýkám, že nejsem dealerem firmy Shell, Vám mohu doporučit špičková paliva, např. Shell V-Power Nitro+. Jeho kvalitu prokázaly testy pracovníků firmy SGS (nástupce Ústavu paliv a maziv). Při používání tohoto paliva v motoru nezůstávají téměř žádné usazeniny karbonu. Uznávám, že kdybych stále tankoval 100oktanový benzín, vyvěsili by mě možná na nástěnce SHELL jako dobrého zákazníka. Nicméně testy prokázaly, že i např. každá třetí natankovaná nádrž podstatně snižuje usazeniny karbonu. Stejnou službu prokáží i aditiva, která se do nádrže motoru přidávají.  

Některé automobilky přísady do paliv nedoporučují v návodu, nebo tuto informaci dokonce najdete na víčku nádrže. Ovšem dotazem na infolince Škoda nebo Ford přísady přímo doporučují (zdroj časopis SM 31/2015 str. 11). 

Motoristé tankující v zahraničí mohou potvrdit, že palivo je tam opravdu lepší. Např. Škoda Octavia 1,6 FSI pro německý trh má nastavené vstřikovače tvořící z paliva mlhu, kdežto verze pro český trh tvoří pouze miniaturní kapičky. Rozdíl ve výkonu auta je v Německu obrovský, v Česku oproti starší 1,6 MPI minimální. Proto se u českých motoristů tento, jinak výborný motor, neprosadil jenom kvůli palivu. Osobně jsem nikdy neměl problém s motorem, ventily, škrtícími klapkami, EGR ventily, vstřikovači, ať už jsem jezdil se Škodou Favorit nebo s vozidly značky VW. Proto připomínám, že základem je kvalitní olej plus kvalitní palivo.  To může pro svůj automobil udělat úplně každý. 

Mnoho ujetých km bez problémů přeje 

Autoservis Drobilič